آموزشی, خبری

اموزش رنگ کردن مو بصورت حرفه ای

رنگ-کردن-مو

افرادی که مو های خانوما را رنگ میکند باید تجربه کافی را در زمینه رنگ مو داشته باشد در ادامه میخواهیم آموزش حرفه ای بشما یاد بدهیم .

اینروزها که هزینه‌های زندگی حسابی بالا رفته‌است، میتوان با صرفه‌جویی در برخی امور دخل و خرج منزل رابا هم هماهنگ کرد، مثلاً شما می توانید بجای رفتن به آرایشگاه و سپردن رنگ کردن موها به آرایشگر، خودتان دست بکار شوید و با خرید رنگ دلخواه‌تان در منزل، مو های‌تان را رنگ كنيد؛ البته برای اینکار باید دانش کافی درباره جدول رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌های درون انها، روش‌های رنگ‌ کردن و… داشته‌باشید.

ما در این جا تلاش کرده‌ایم تا حد ممکن این دانش را در اختیار شما قراردهیم؛ از انتخاب رنگ گرفته تا واریاسیون و اکسیدان و روش ‌های رنگ کردن در آخر هم سراغ پزشک احسانی، متخصص پوست و مو رفتیم تا ببینیم این مدل رنگ کردن مو‌ها به مو آسیب مي‌رساند؟

در چه ظرفی رنگ‌ها را مخلوط کنید؟

بعد از پوشیدن دستكش مقدار لازم از رنگ مورد نظرتان را در یك ظرف غیرفلزی بریزید و بعد مقدار لازم از كرم اكسیدان رابه آن اضافه كرده ودر انتها با قلم رنگ انها رابا هم مخلوط كنید تا تركیبی یكنواخت به دست آورید.

البته در مارک‌های مختلف رنگ‌مو ممکن است عدد رنگ‌ها کمی متمایز باشد برترین کار استفاده از کاتالوگ خود آن مارک از رنگ مو است.

از کجای سر شروع کنید؟

اگر برای نخستین بار است که میخواهید مو های‌تان را رنگ کنید، یعنی مو های طبیعی و رنگ نشده دارید، باید بیشتر دقت کنید و به گونه‌ای رنگ کنید که روی هر تار مو رنگ كافی وجود داشته باشد، پیشنهاد میکنیم در شروع كار قسمت‌های انتهایی و طولی را رنگ كنید، طوری كه با ریشه مو 5/2 سانتی‌متر فاصله داشته باشد و 10 دقیقه صبر كنید «یعنی در ابتدا به ریشه‌ها کاری نداشته ‌باشید.» 10 دقیقه بعد رنگ رابه ریشه مو بزنید و 30 دقیقه برای مو های نازك و 40 دقیقه برای مو های ضخیم صبر كنید.

اما بطور عام در مورد تمامي رنگ‌ها به‌خصوص رنگ‌های روشن و مد روز، باید رنگ‌آمیزی را از پشت سر شروع کرده و بطرف جلوی سر ادامه دهید. به‌یاد داشته‌باشید در مورد رنگ‌های تیره یا پوشش‌دهنده مو های خاکستری و سفید بهتر است از جایی كه موی خاكستری یا روشن بیشتر است شروع کنید «طبق معمول از جلوی سر».

اکسیدان‌ها چه تفاوتی باهم دارند؟

اکسیدان که بعنوان تسریع‌کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به‌کار میرود، باتوجه به نتایج مورد دلخواه شما و همینطور با تمایلات سازندگان رنگ‌ها تعیین میشود.

اکسیدان 1: رنگ را فقط بطور جزئی باز می کند.

اکسیدان 2: قدرت بازکنندگی و روشن‌کنندگی بالا روی مو های سفید را دارد.

اکسیدان 3: قدرت روشن‌کنندگی بالا با کمترین میزان رنگ را دارد.

از آنجایی‌که اکسیدان‌های با درجه بالا میزان بیشتری از سولفور مو های شما را پاک می کند، طبق معمول توصیه میشود از اکسیدان‌های با درجه کمتر از ۳۰ استفاده کنید. همچنين آمونیاک هم همین خطر را دارد.

كدام رنگ را انتخاب كنید؟

۱- افراد با پوست تیره: رنگـ‌هـای شـرابی، مسـی، شـاه بلوطی، فنـدقی و آجری.

۲- افراد با پوست روشن: بـلوند خاكـستـری یـا صدفی، قهوه ای مات، بـلونـد دودی و های‌لایت آبی یا قرمز.

۳- افراد با پوست‌های گندمگون و برنزه: شـیـری، گـلبـهـی، مسـی، كـرم نـخـودی، قهوه ای، فندقی و عسلی.

۴- افراد با پوست‌های صورتی و سرخ: كرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره.

۵- افراد با چشم‌های آبی: آبی خاكستری، آبی تیره، قهوه ای و مشكی.

۶- افراد با چشم‌های كهربایی: طلایی، فندقی، مسی و قهوه ای سوخته.

برای رنگ کردن ریشه‌ها بدانید

وقتی موها سفید می شوند، کمترین رویش ریشه‌ها می تواند زیبایی مو های شما را خراب کند، بهمین علت کسانی هستند که ترجیح میدهند که خیلی زود به زود ریشه‌ها را رنگ کنند.

برای اینکار اول از همه ی فقط به ریشه‌ها رنگ بزنید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد رنگ مو را تا انتهای نوک ساقه بکشید و چند دقیقه صبر کنید و سپس آب بکشید.

اگر بیشتر مو های‌تان سفید است اول از جلوی سر شروع به رنگ کردن کنید بعد جاهای دیگر را. اگر شقیقه‌ها سفید بودند اول شقیقه‌ها و بعد از پشت سر شروع کنید.

در کل هر جا که سفیدی بیشتر بود اول آنجا را رنگ کنید و بعد جاهای دیگر را. اگرهم سفیدی مو های‌تان کم است ابتدا از پشت سر و از ریشه شروع به رنگ کردن کنید، بعد بغل‌ها و سپس جلوی سر را، چراكه جلوی سر حرارت بیشتری دارد.

اگر بیشتر مو های‌تان سفید است اول از جلوی سر شروع به رنگ کردن کنید بعد جاهای دیگر را‎

رهنمونی برای تغییر رنگ های مختلف مو

  1. تیره کردن مو های دکلره بلوند:

از ترکیب 2 رنگ سری گرم«شکلاتی و طلايی» عدد ۳ یا ۴ استفاده کرده با اکسیدان عدد يك مخلوط میکنیم و موها را رنگ میکنیم.

  1. تغییر رنگ مو های آلبالويی یا شرابی که بعد از مدتی به رنگ قرمز«زنگ زده» تغییر پیدا کرده:

اگر میخواهید موها را قهوه ای یا زیتونی تیره کنید باید موها را دکلره کنید و از رنگ سری طبیعی و زیتونی به نسبت مساوی با اکسیدان يك و کمی آب مخلوط و موها را رنگ کنید، در صورتی که میخواهید رنگ را از روی مو پاک کرده و موها را روشن کنید باید به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا استفاده از ماده «remover» نیاز به تخصص و مهارت دارد.

  1. مو های مش شده‌ای که میخواهیم رنگ آنرا یکدست کنیم:

رنگn3 و3 w رابه نسبت ۲ به يك با کمی اکسیدان و آب به اندازه ای که به شکل ماست شل در بیاید، مخلوط کرده، تکه‌های مش را جداگانه با این مخلوط رنگ میکنیم وقتی به اندازه کافی تیره شد موها را شسته وبا رنگ دلخواه رنگ میکنیم.

  1. مویی که با دکلره بلوند و زرد شده است:

يك قاشق پودردکلره+کمی اکسیدان عدد يك+ به مقدار يك کف دست شامپو+آب رابا هم مخلوط کرده و روی موی خیس میزنیم و ۵ دقیقه صبر میکنیم ،موها را شسته و با فرمول زیر رنگساژ می کنیم:

W4به اندازه یک نخود+9 c یک بند انگشت +چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود یا A9+c10 هر کدام يك بند انگشت+چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود.

دقت کنید باید در رنگساژ بسته به حجم مو از رنگ روشن در فرمول به اندازه بیشتر و از رنگ‌های تیره به اندازه حداکثر یک نخود استفاده کرد.

رنگ كردن به موها صدمه مي‌زند؟

استفاده از رنگ‌مو به دفعات محدود صدمه چنداني به موها نمي‌زند و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت ولي اگر از رنگ مو به دفعات زياد استفاده كنيد، کم کم جنس موهاي شما خراب مي‌شود، در واقع عارضه‌ اصلي رنگ مو، خراب شدن جنس موهاست و چندان باعث ريزش مو نمي‌شود مگر اينكه آن قدر موهاي‌تان را طي سال رنگ كنيد كه ريشه موها دچار صدمه شوند، به‌طور كلي به بانو‌ها پيشنهاد مي‌كنم كه سالي بيش از پنج يا شش بار موهاي‌شان را رنگ نكنند.

اگر بيش از اين حد از رنگ مو استفاده كنيد جنس موهاي‌تان کم کم، كاملا خراب مي‌شود و موهاي شما طراوت و شادابي خودرا از دست مي‌دهند، موها حالتي مرده پيدا مي‌كنند و احتمال به وجود آمدن موخره بيشتر مي‌شود.

رنگ کردن موها را کلفت نمی کند

بسياري از بانو‌هايي كه موهاي خيلي نرم و نازكي دارند، فكر مي‌كنند با رنگ كردن مشكل موهاي آ‌نها حل مي‌شود. بايد بدانيد رنگ كردن مو، باعث كلفتي موها نمي‌شود.

اگر موهاي فوق‌العاده نرم‌ و بدون حالت داريد، بايد ابتدا دليل اين نرمي و نازكي بيش از حد را پيدا كنيد و باتوجه به آن علت‌، موهاي خودرا درمان كنيد. برخي افراد به دليل زمينه ژنتيك موهاي بسيار نازك دارند.

درمان دراين صورت بسيار مشكل است، نازكي مو در برخي افراد نيز به خاطر بيماري هايي مثل كم‌خوني، بيماري‌های تيروئيد، كمبود تغذيه‌ و… است، بنابراين بهترين راهکار براي نازكي بيش از حد موها، درمان بيماري‌ زمينه‌ای است ولي اينكه بخواهيد با رنگ كردن موهاي نرم و نازك خود رابه حالت طبيعي برگردانيد محال است.

رنگ كردن باعث سفيدي مو مي‌شود؟

در دنيا هنوز علت‌های اصلي سفيد شدن مو كاملا شناخته نشده است و تاكنون محققان فقط برخي از علت‌های سفيدي مو را شناخته‌اند. يكي از مهمترين اين علت‌ها ژنتيك است.

موي برخي از افراد به‌طور ژنتيك زودتر سفيد مي‌شود و موي برخي ديرتر. برخي از بيماري‌های ناب مثل بيماري‌های غدد داخلي، بيماري‌های سيستم عصبي، شوك‌های جسمي و رواني و… نيز مي‌توانند باعث سفيدي زودرس موها شوند كه البته با التیام بيماري، مو به‌طور موقتي يا هميشگي و فقط در موهاي تازه رشد كرده، رنگ طبيعي خود رابه دست مي‌آورد و موهايي كه قبلا رشد كرده‌اند.

از چه اكسيداني استفاده كنيد

طبق معمول هرچيزي كه براي موهاي‌تان استفاده مي‌كنيد از شامپو و ژل گرفته تا رنگ مو بايد داراي PH خنثي باشد، يعني نبايد قليايي باشد. اگر به سلامت موهاي‌تان اهميت مي‌دهيد بهتر است از اكسيدان‌هايي با درصد پايين‌تراستفاده كنيد، همچنين هنگام رنگ كردن نبايد بيش از حد نياز از اكسيدان استفاده كنيد، چون استفاده از اكسيدان به مقدار زياد، سولفور مو را خارج مي‌كند. از دست رفتن سولفور مو نيز باعث زبري و نازكي تارهاي مو مي‌شود به همين دليل توصيه مي‌كنيم كه از اكسيدان‌هايي با درجه كمتر از 30 استفاده كنيد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *