آموزشی, خبری

پروتئین تراپی مو چیست؟ + مزایا و معایب

پروتئین تراپی مو چیست

آیا ریزش مو و شوره سر، شما را کلافه کرده است؟ آیا به دنبال داشتن مو‌های سالم و قوی هستید؟ مصرف روزانه پروتئین کافی، می‌تواند مو‌های شما را خوش‌حالت و شاداب نگه دارد. با این حال، کمبود این ماده در رژیم غذایی و استفاده بیش از حد از رنگ مو، سشوار یا اتوی مو، اغلب منجر به از دست دادن پروتئین شده و در نهایت این کار باعث خشکی، شکستگی مو و وزشدن آن خواهد شد. اما راه‌حل چیست؟ در واقع یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای درمان مو‌های آسیب‌دیده و احیای آن‌ها، پروتئین تراپی است.

در این متن در مورد پروتئین مو برای شما توضیح می‌دهیم؛ همچنین به بررسی این روش درمانی پرطرف‌دار می‌پردازیم، تا انتهای متن همراه ما باشید.

پروتئین تراپی مو چیست

روش درمانی پروتئین مو چیست؟

پروتئین جزء اصلی مو است و در واقع حدود 95 درصد از مو‌های ما از کراتین تشکیل شده که یک لایه محافظ در اطراف کوتیکول‌های مو ایجاد می‌کند. از این رو درمان پروتئینه مو، روشی است که با افزودن مواد پروتئین تراپی، باعث جذب کراتین در تار مو شده و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

در نهایت نیز هر شکاف یا سوراخی که در کوتیکول مو وجود دارد را پر کرده و از ناحیه اطراف ساقه مو محافظت می‌کند. همچنین با قوی‌تر، انعطاف‌پذیرتر و محکم‌تر کردن تار مو‌ها از احتمال آسیب به آن‌ها در آینده می‌کاهد.

انواع روش‌های پروتئین کردن مو چیست؟

اگر قصد رنگ‌کردن یا دکلره کردن مو‌هایتان را دارید، بهتر است قبل از آن به اندازه کافی پروتئین به موهای خود رسانده باشید؛ زیرا به تقویت مو، جلوگیری از شکستن آن و ماندگاری بیشتر رنگ کمک می‌کند. به‌صورت کلی از دو روش برای درمان پروتئینه مو استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:

پروتئین کردن مو به روش مرطوب‌کننده

این روش بیشتر مناسب افرادی است که مو‌هایی دهیدراته و خشک دارند. در واقع کسانی که مو‌های خود را زیاد رنگ‌کرده یا از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنند؛ باید از مواد پروتئین تراپی مرطوب‌کننده، کمک بگیرند.

پروتئین کردن مو به روش ترمیم‌کننده

افرادی که مو‌های آسیب‌دیده دارند؛ باید از مواد پروتئین مو ترمیم‌کننده، استفاده کنند. در این حالت نیز رطوبت مو‌ها تأمین شده؛ اما برای تکمیل روند ترمیم مو‌ها، بهتر است هر 2 هفته یک‌بار انجام شود.

 

چگونه بفهمیم که چه موقع از روش پروتئین کردن مو استفاده کنیم؟

به طور کلی به دلیل اینکه مو در معرض عوامل طبیعی مانند نور خورشید، گردوخاک، باد، گرما و برخی مواد شیمیایی مانند رنگ مو و دکلره قرار می‌گیرد، پروتئین موجود در خود را از دست می‌دهد. از طرفی در مدت طولانی، مو‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و شروع به شکستن می‌کنند. تنها راه برای ترمیم مو‌هایتان، درمان آن با پروتئینه مو است.

اما قبل از اینکه درمان پروتئین را برای مو‌های خود شروع کنید، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که ” آیا مو‌های من به مواد پروتئین مو نیاز دارند؟ ” در پاسخ باید گفت که مو‌های شما علائم خاصی از خود نشان می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • مو‌ها شکننده و بسیار متخلخل می‌شوند.
  • بدون توجه به اینکه چند بار از مرطوب‌کننده استفاده کرده‌اید؛ همیشه احساس خشکی مو می‌کنید.
  • مو‌ها خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.
  • هنگام لمس مو‌های خود در دستتان احساس چسبناکی می‌کنید.

در نهایت؛ مو‌هایتان را بکشید (بدون توجه به خشک یا مرطوب بودن آن)، اگر به‌راحتی شکسته شد؛ یعنی فاقد پروتئین است.

پروتئین تراپی مو چیست

فواید روش پروتئین مو چیست؟

امروزه همه دوست دارند تا مو‌هایی قوی و درخشان داشته باشند، درمان‌های پروتئین تراپی در بین زنان با بافت‌های مختلف مو بسیار محبوب و پرطرف‌دار شده است.

مزایای این روش درمانی عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از آسیب به مو‌ها
  • نرم‌شدن موها
  • نفوذ بیشتر رطوبت به ساقه مو
  • افزایش انعطاف‌پذیری و حالت‌پذیری
  • افزایش رطوبت‌رسانی به مو‌ها
  • افزایش حجم و پرپشت کردن مو‌ها
  • صاف و لخت شدن مو‌ها
  • جلوگیری از موخوره و درمان آن
  • بهبود رشد بیشتر مو‌ها
  • شانه‌کردن راحت‌تر
  • تقویت و احیا حالت ارتجاعی
  • ایجاد درخشندگی
  • تقویت بیشتر فولیکول‌های مو

 

معایب استفاده از پروتئین برای مو چیست؟

به فواید این روش درمانی برای مو‌ها اشاره کردیم؛ ولی بهتر است بدانید که در برخی افراد استفاده از مواد پروتئین تراپی باعث ایجاد عوارضی مانند حساسیت‌های پوستی، ایجاد تنگی نفس و آلرژی می‌شود.

به این نکته دقت داشته باشید که درمان‌های پروتئینی باید به اندازه کافی انجام شوند. افزودن پروتئین بیش از حد به مو‌هایتان می‌تواند آن‌ها را خشک و شکننده کند. از این رو پیشنهاد می‌شود به‌صورت متعادل از پروتئین برای مو استفاده کرده و از افراد حرفه‌ای برای این کار کمک بگیرید.

ماندگاری پروتئین مو چقدر است؟

ماندگاری متد پروتئین کردن مو، به عوامل مختلفی مانند نوع روش، مهارت آرایشگر، مواد پروتئین و… بستگی دارد. اما به طور کلی این روش بین 3 تا 12 ماه ماندگاری دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از سشوار و اتو مو ماندگاری این روش را کمتر می‌کند.

بعد از پروتئین تراپی چه کار‌هایی باید انجام دهیم؟

درمان‌های پروتئین مو باعث تغذیه مو‌ها شده و به ترمیم تار‌های آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. از طرفی برای کمک به این روند، پیشنهاد می‌شود پس از انجام روش پروتئین تا ۲۴ ساعت حمام نروید. همچنین تا 2 هفته مو‌های خود را رنگ یا دکلره نکنید و از شامپو‌های ملایم بدون سولفات استفاده کنید.

 

سخن پایانی

دنیای زیبایی و مراقبت از مو، مدت زیادی است که مشغول یافتن راه‌های مؤثر درمانی برای مو‌های آسیب‌دیده است. همان‌طور که در متن به آن اشاره شد؛ پروتئینه مو، یک لایه محافظ را در اطراف کوتیکول‌ها ایجاد کرده و رطوبت را در آن نگه می‌دارد. در واقع هنگامی که بیش از حد از دکلره، رنگ و سشوار استفاده می‌کنید؛ مو‌ها، آسیب‌دیده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در این زمان با پروتئین تراپی، پروتئین هیدرولیز شده را به مو‌ها اضافه کرده و از آسیب بیشتر کوتیکول جلوگیری می‌کنند.

اما بهتر است برای داشتن مو‌های سالم و درخشان‌تر، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را به کار برده و توسط افراد متخصص و حرفه‌ای پروتئین کردن مو را انجام دهید. برای خرید مواد پروتئین مو نیز می‌توانید به سایت لیلاک گالری، عرضه‌کننده معتبر‌ترین برند‌های لوازم و مواد آرایشگاهی مراجعه کنید. آیا شما تا به حال از این روش برای مو‌های خود استفاده کرده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *