آموزشی, خبری

اکسیدان مو چیست و انواع آن کدام است؟

کاربرد اکسیدان مو چیست و انواع آن

وقتی نوبت به رنگ کردن مو‌هایتان می‌رسد، مواد بسیاری در به دست آمدن نتیجه دلخواه دخیل هستند. یکی از مواد ضروری که در اکثر فرمول‌های رنگ مو استفاده می‌شود، اکسیدان مو است که به‌عنوان توسعه‌دهنده یا پراکسید نیز شناخته می‌شود. اما اکسیدان چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله به بررسی نقش اکسید‌کننده‌ها در رنگ کردن مو، انواع مختلف آن‌ها و نکات مهم انتخاب این محصول برای مو‌هایتان می‌پردازیم.

 

اکسیدان چیست؟

اکسیدان مو یا توسعه‌دهنده (hair oxidant)، محلولی مبتنی بر پراکسید هیدروژن است که نقش مهمی در فرایند رنگ کردن مو دارد. در واقع این ماده وظیفه باز کردن کوتیکول مو و اجازه نفوذ راحت‌تر مولکول‌های رنگ به عمق ساقه مو را بر عهده داشته، همچنین تسریع‌کننده واکنش شیمیایی تغییر رنگ مو‌ها نیز خواهد بود. اکسیدان معمولا با رنگ مو یا دکلره مخلوط شده تا میزان رنگ دهی به مو‌ها یا سطح روشنایی موردنظر ایجاد شود.

به این نکته توجه داشته باشید که oxidant، یک ماده ضروری برای رنگ کردن موهاست و بدون استفاده از آن، رنگ مو هیچ تأثیری نخواهد داشت. از طرفی میزان هیدروژن پروکساید موجود در اکسیدان‌ها، درجه روشن کنندگی آن را تعیین می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هر چقدر درصد آن بیشتر باشد، در نهایت مو‌های روشن‌تری حاصل می‌شود. به همین دلیل هنگام خرید اکسیدان به ولوم روی قوطی آن دقت کنید.

 

انواع اکسیدان مو کدام است؟

اکسیدان‌های رنگ مو در قدرت‌ها یا حجم‌های مختلفی وجود دارند که معمولا از 10 حجم (3 درصد پراکسید هیدروژن) ضعیف‌ترین نوع اکسید‌کننده‌ها تا 40 حجم (12 درصد پراکسید هیدروژن) قوی‌ترین نوع آن، متغیر است. در نهایت قدرت اکسیدانی که انتخاب می‌کنید به نتیجه دلخواه و وضعیت مو‌های شما بستگی دارد. در ادامه انواع اکسیدان را با توجه به مقدار پراکسید هیدروژن موجود در آن‌ها معرفی می‌کنیم.

اکسیدان شماره 0.5 یا 10 حجم (3%):

این محصول حاوی 3 درصد پراکسید هیدروژن بوده و برای تیره کردن مو‌ها بهترین انتخاب خواهد بود. همچنین برای مو‌های نازک و کم‌پشت و زمانی که قصد دارید رنگ مو‌های خود را تیره‌تر کنید، استفاده می‌شود. به طور کلی این اکسیدان مو برای تن‌دهی، رنگساژ یا پتینه به کار می‌رود.

از طرفی این محصول 10 حجمی با بسیاری از رنگ مو‌ها ترکیب شده و آسیب بسیار کمتری به مو‌ها زده؛ زیرا بر روی کوتیکول مو اثر گذاشته و مولکول‌های رنگ را وارد عمق ساقه مو می‌کند. از این رو، اگر رنگ پایه و اصلی مو‌هایتان را دوست دارید و رنگ مویی متناسب با آن انتخاب کرده‌اید؛ برای خرید اکسیدان ولوم 10 اقدام کنید.

اکسیدان شماره یک یا 20 حجم (6%):

یکی از پرکاربردترین اکسیدان‌های موجود در بازار، این محصول است. در واقع با 6 درصد هیدروژن پروکساید، جزء محصولات محبوب برای مو‌های سفید است. همچنین با رنگ مو‌های ثابت و موقت ترکیب شده و بر روی مو‌های ضخیم و پرپشت مؤثر خواهد بود.

به طور کلی این hair oxidant، برای پوشاندن مو‌های خاکستری یا دستیابی به رنگی که یک تا دو درجه روشن‌تر از رنگ موی طبیعی بوده، ایده‌آل است.

کاربرد اکسیدان مو چیست و انواع آن

اکسیدان شماره 2 یا 30 حجم (9%):

این اکسیدان با 9 درصد هیدروژن پروکساید، یکی از قوی‌ترین محصولات موجود در بازار است که برای مو‌های نازک و کم‌پشت مناسب نبوده و باعث آسیب به آن‌ها می‌شود. این محصول برای رنگ کردن مو‌های سفید ایده‌آل است، همچنین رنگ مو‌های طبیعی را 3 تا 4 درجه روشن‌تر می‌کند.

اگر مو‌هایتان منافذ کمتری داشته و به رنگ مقاوم بوده و به دنبال رنگ موی روشن‌تر با ماندگاری بیشتری هستید، اکسیدان‌های 30 حجمی را با رنگ موی خود ترکیب کنید. اما باید با احتیاط استفاده شود، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری به مو‌ها وارد کند.

اکسیدان شماره 3 یا 40 حجم (12%):

این اکسیدان‌های مو با 12 درصد هیدروژن پروکساید، بالاترین قدرت را در تغییر رنگ قابل توجه مو‌ها داشته و آن‌ها را تا 8 درجه روشن‌تر می‌کنند. از این رو همراه با روشن‌کننده‌ها برای تغییرات شدید رنگ ترکیب شده و فقط باید توسط آرایشگران با تجربه استفاده شود، زیرا در صورت عدم به‌کارگیری صحیح، می‌تواند به شدت به مو‌ها آسیب‌زده و باعث سوختن آن‌ها و پوست سر شود.

 

نکات مهم برای انتخاب اکسیدان‌های مو

در واقع انتخاب صحیح اکسیدان‌های مو، نقش بسیار مهمی در به حداقل رساندن آسیب و رسیدن به رنگ موی ایده‌آل دارد. در ادامه نکات مهمی برای خرید اکسیدان مو را برای شما بیان می‌کنیم.

نوع مو‌های خود و وضعیت آن‌ها را در نظر بگیرید.

قبل از انتخاب یک اکسید‌کننده، وضعیت مو‌های خود را ارزیابی کنید. اگر مو‌های شما آسیب دیده، نازک یا مستعد شکستن هستند، از اکسید‌کننده با ولوم کمتر استفاده کنید تا آسیب بیشتر را به حداقل برسانید. برای داشتن مو‌های سالم، می‌توانید اکسیدان‌های با درصد بالاتر را به کار ببرید.

کاربرد اکسیدان مو چیست و انواع آن

سطح مورد نظر تغییر رنگ را تعیین کنید.

به طور کلی انتخاب اکسیدان‌های مو، به این بستگی دارند که می‌خواهید مو‌هایتان چند درجه روشن‌تر یا تیره‌تر باشند. برای تغییرات ظریف، اکسید‌کننده‌های با ولوم کمتر مناسب هستند، در حالی که برای تغییرات وسیع‌تر به حجم‌های بالاتری نیاز خواهد شد.

رنگ موی مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از اکسیدان‌های نامناسب با رنگ موی انتخابی شما، می‌تواند منجر به آسیب رساندن به مو‌های شما شود.

با یک آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید.

اگر مطمئن نیستید که از کدام oxidant برای موهای خود استفاده کنید یا در مورد آسیب احتمالی به مو‌هایتان نگران هستید، با یک آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید.

 

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید؛ فرایند رنگ کردن مو با رنگ‌های شیمیایی موجود در بازار توسط دو عامل مهم رنگ‌دهنده و اکسید‌کننده انجام می‌شود. اکسیدان مو در نقش یک کاتالیزور و فعال‌کننده به کار رفته و باعث شده تا رنگ‌دانه در مو‌ها به خوبی نفوذ کند. در این متن شما را با انواع این محصولات آشنا کردیم؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام خرید اکسیدان، بهتر است با آرایشگر خود در مورد ولوم متناسب با مو‌هایتان مشورت کرده و در نهایت از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

از این رو، اگر می‌خواهید مو‌های زیبا با رنگ موی ماندگارتر داشته باشید، در انتخاب اکسید‌کننده‌ها دقت کنید. برای خرید اکسیدان‌های مو نیز می‌توانید به سایت فروشگاه لیلاک، عرضه‌کننده معتبر‌ترین برند‌های لوازم و مواد آرایشگاهی مراجعه کنید. امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مطلب به شما برای انتخاب محصولی مناسب با مو‌هایتان کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *