آموزشی, خبری

آنچه باید در مورد کراتین مو بدانید!

در-مورد-کراتین

کراتینه مو چیست؟ آیا مواد کراتین به مو آسیب می‌زنند؟ ماندگاری این روش تا چه مدت است؟ هزینه کراتینه‌کردن مو‌ها چقدر می‌شود؟ اگر شما هم آرزوی داشتن مو‌های صاف و لخت را دارید و از مو‌های فر و وز خود که به‌سختی شانه می‌شوند، خسته شده‌اید؛ قطعا این سؤالات را نیز در ذهن خود مرور کرده‌اید. کراتین، نوعی پروتئین است که مو‌ها را تقویت کرده و از شکستن، آسیب حرارتی و موخوره جلوگیری می‌کند. اما صاف‌کردن مو با کراتینه، از روش‌های سالن‌های زیبایی است که برای ایجاد مو‌های ابریشمی و نرم انجام می‌شوند.

در این متن نگاهی دقیق‌تر به روش کراتین مو، از جمله مزایا، معایب و هزینه آن می‌اندازیم. اگر علاقه‌مند هستید که در این مورد بیشتر بدانید؛ تا پایان همراه ما باشید.

کراتین مو چیست؟

کراتین، ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و به شکل‌گیری مو، ناخن و پوست شما کمک می‌کند. کراتین جزء اصلی مو است؛ بنابراین عدم وجود این ماده در مو‌ها باعث وز شدن و بدحالت ماندن آن‌ها می‌شود. محصولات و درمان‌های کراتینه، می‌توانند به تقویت مو‌های شما کمک کرده و آن‌ها را درخشان‌تر و نرم‌تر نشان دهند. البته شما می‌توانید با خوردن غذا‌های غنی از کراتین نیز به بدن خود در تولید این ماده ضروری کمک کنید.

درمان‌های کراتینه مو، روش‌های نیمه‌دائمی هستند که مو‌های شما را براق و خوش‌حالت کرده و در عین حال موخوره را کاهش می‌دهند. افرادی که دارای مو‌های فرفری و وز شده هستند، بیشتر به روش‌های کراتینه روی می‌آوردند. با توجه به کیفیت خرید مواد کراتین مو، نتایج متفاوتی نیز برای هر فرد ایجاد می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که روش کراتینه برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. کسانی که مو‌های فوق‌العاده نازک، شکننده یا آسیب‌دیده دارند، باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موها، قبل از کراتینه با آرایشگر خود مشورت کنند.

در-مورد-کراتین

مراحل کراتین مو چگونه است؟

از انواع روش‌های رایج برای صاف‌کردن مو‌ها می‌توان به کراتینه برزیلی و کراتینه مو احیایی اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاصی داشته و زمان بر نیز هستند. اما مراحل درمان مو‌ها به این گونه است که ابتدا آرایشگر مو‌های شما را با شامپوی مخصوص شستشو می‌دهد؛ سپس با یک حوله، کمی خشک می‌کند.

در مرحله بعد، سرم کراتینه را به دسته‌های کوچک مو‌هایتان می‌زند. سپس با سشوار یا اتو، گرما داده تا درمان کراتینه برای مو فعال شود. در پایان، پس از نرم و لخت شدن مو‌ها؛ دوباره آن‌ها را شسته و خشک می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که تا چند روز نباید مو‌های خود را خیس کرده یا با گیره مو ببندید. بعد از آن نیز بهتر است از شامپو‌های مخصوص بدون سولفات برای حفظ کراتینه استفاده کنید.

کراتینه‌کردن مو در سالن زیبایی چه مدت طول می‌کشد؟

به طور کلی مدت زمانی که طول می‌کشد تا کراتینه تراپی انجام شود، به روشی که آرایشگر استفاده می‌کند، همچنین به بافت موی شما و میزان بلندی آن بستگی دارد. انتظار داشته باشید که در سالن‌های زیبایی، تقریبا بین 2 تا 4 ساعت زمان شما برای این کار صرف شود.

دوام و ماندگاری کراتین مو تا چه مدت است؟

ماندگاری این روش در هر فرد، نتیجه کاملا متفاوتی خواهد داشت. اما به طور کلی عوامل مختلفی مانند جنس مو، مواد کراتین و تعداد دفعات شستشوی مو‌ها با شامپو در این مورد تأثیرگذار است. البته بهتر است از شامپو‌ها و نرم‌کننده‌های بدون سولفات استفاده کرده و حداکثر هفته‌ای یک یا 2 بار مو‌های خود را شستشو دهید.

همان‌طور که می‌دانید؛ اثر مواد کراتینه با رشد مو‌ها، از بین می‌رود. می‌توان گفت اگر شخص پس از کراتین کردن موهای خود، مراقبت‌های لازم را با دقت انجام دهد، به طور متوسط 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد.

در-مورد-کراتین

هزینه کراتینه مو چقدر است؟

این موضوع نیز مانند ماندگاری کراتینه، به عواملی مختلفی بستگی دارد. به طور کلی قد مو‌ها، جنس آن‌ها، میزان فر یا وز بودن، پرپشتی مو‌ها، جنس مواد اولیه، شرکت سازنده و در نهایت مهارت و شهرت آرایشگر، بر قیمت کراتینه‌کردن مو تأثیرگذار است. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید کراتین مو از بهترین برند‌های بازار استفاده کنید تا در نهایت آسیبی به مو‌هایتان وارد نشود.

مزایای کراتینه مو چیست؟

درمان‌های کراتینه، مو‌ها را صاف کرده و باعث می‌شوند تا براق و بدون وز به نظر برسند. اگرچه این روش‌ها کمی پرهزینه هستند، اما نتایج می‌تواند تا چند ماه باقی بماند.

سایر مزایای کراتین موها عبارت‌اند از:

  • مو به این راحتی گره نمی‌خورد.
  • مو‌ها حجیم‌تر به نظر می‌رسد.
  • درخشندگی بیشتری به مو‌ها می‌دهد.
  • به‌راحتی شانه می‌شوند.
  • شستشوی مو‌ها ساده‌تر است.
  • از موخوره جلوگیری می‌کند.

 

معایب کراتین مو چیست؟

در برخی مواقع با توجه به نوع مواد کراتین؛ می‌تواند برای فرد یا آرایشگر خطرناک باشد. به طور کلی استنشاق فرمالدهید موجود در محصولات کراتینه، باعث سرفه، سوزش چشم، بثورات پوستی و حالت تهوع می‌شود. همچنین تماس طولانی‌مدت با این مواد، افزایش ابتلا به سردرد، افسردگی، بی‌خوابی، بدخلقی، کاهش تمرکز و حافظه را به همراه دارد. به همین دلیل قبل از استفاده از این روش بهتر است تمامی موارد ایمنی را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

همان‌طور که در متن به آن اشاره شد؛ کراتین، پروتئینی است که در بدن به طور طبیعی یافت شده و به حفظ سلامت و استحکام مو، پوست و ناخن نیز کمک می‌کند. در مقابل، شامپو‌های کراتینه و نرم‌کننده‌های حاوی کراتین هیدرولیز هم ممکن است مو‌های شما را تقویت کرده و ظاهر آن را ابریشمی و نرم جلوه دهد. از طرفی روش‌های رایج کراتین مو در سالن‌های زیبایی نیز می‌توانند برای صاف و لخت شدن مو‌ها تا چند ماه مؤثر باشند. با این حال، با وجود محبوبیت این روش، درمان‌های کراتینه برای مو بدون خطر نیستند. اکثر آن‌ها حاوی فرمالدئید یا سایر موادی هستند که گاهی اوقات عوارض جانبی مانند واکنش‌های آلرژیک، سرفه و استفراغ ایجاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *